En başta Erzurum ve benzeri şehirlerde yetişen Işgın, sağlık açısındna faydaları saymakla bitmezken lezzeti de ayrı bir yeri var. Çoğu insanın geçim kaynağı olan ışgın, uzmanlar tarafından tüketilmesi tavsiye ediliyor.
Çok sık tüketilmese de çok önemli faydaları bulunan Işgın, bilimsel olarak her derde deva olduğu kanıtlanmış. Halk dilinde uçkun ya da ışgın olarak adlandırılan bitki, doğal ilaç olarak nitelendiriliyor. Özellikle kanser ile mücadelede kullanılan bu şifa kaynağı bitki, hücrelerin yenilenmesinde ve gelişmesinde önem teşkil eder. İçeriğinde kimyasal maddeler barındırdığı tespit edilen bitki, birçok ciddi hastalığın tedavisinde kullanılıyor. Erzurum ve Doğuda bu bitki, yayla muzu olarak adlandırılıyor. C vitamini açısından zengin olan besin, A, B1, B2, E ve K vitaminlerini bünyesinde barındırıyor.
ÖZELLİKLE ERZURUM
Mayıs ve haziran aylarında yetiştirilen bu bitki, ülkemizin doğu kesimlerinde daha çok üretiliyor. Özellikle Erzurum yöresi, bu bitkinin yetişme alanlarını kapsıyor. Bin- 4 bin metre yükseklikte yetiştirilen ve boyu 40-150 cm civarına erişen uçkun, Türkiye’de ilk yabani olarak yetişen ravent türü olmaktadır. Işgın, genellikle taze olarak tüketilirken, kivi tadını anımsatan bitki, yetiştirilen yöreler de meyve olarak da tüketilebiliyor. Genellikle bu bitki, karların erimesi sonucunda ortaya çıkıyor.
TAM BİR ANTİOKSİDAN DEPOSU
Alanında uzmanlar, Işgın bitkisinin kanseri önleyici etkileri olduğunu belirterek, “Bahar ayları ve yazın başlarında yöresel pazarlarda sık gördüğünüz bitkilerden biri olan Işgın daha çok başta Erzurum olmak üzere Bitlis, Van ve Sivas çevrelerinde, dağlık bölgelerinde yetişen mevsimlik bir bitkidir. Işgın olarak adlandırılan ekşi, mayhoş lezzetli bu bitki farklı yörelerde Eşgin, Uçkun, dağ muzu olarak da adlandırılıyor. Işgın, C vitamini ve Selenyum kaynağıdır, yani bir antioksidan deposudur. Işgının bu içeriğiyle kansere karşı koruyucu özelliği olduğu yapılan çalışmalarla desteklenmiştir. Aynı zamanda yapılan çalışmalara baktığımızda kolesterol düşürücü ve kan şekerini dengeleyici özelliğiyle de dikkat çeker. Işgın otunu diyabet hastaları ve insülün direnci olanlar da rahatlıkla tüketebilir.” dedi.
ZAYIFLAMAK İSTEYENLERE ÖNERİ
Uzmanlar, Işgın bitkisinin besin değerinin yüksek olduğunu ve kalorisi düşük bir besin olduğunu söyleyerek, “ Besin değeri yüksek olmasına karşın kalorisi düşük bir besin olan ışkın zayıflama diyetlerinde ara öğünlerde ve çiğ hali soyulup salatalara mayhoş-ekşi bir tat vermek için kullanılabilir. Işgının çiğ tüketiminin yanında çorbası yapılabilir, yumurta ile omlet ya da sebze kavurması şeklinde tüketilebilir. Burada haşlama suyunu dökmemek ve uzun süre yüksek sıcaklıkta pişirmemek vitamin-mineral kaybının önüne geçmek için oldukça önemlidir. Hiçbir besinin tek başına etkili olmadığını unutmadan yöresel besinlerimize beslenmemizde mutlaka yer vermeliyiz.”

